voorbereiding schrijven

Een goede voorbereiding is het halve schrijfwerk

Loop je vast bij het schrijven van je teksten of ben je achteraf vaak niet tevreden over je tekst?

Vraag jezelf dan af: Is het doel van de tekst duidelijk? Komt je boodschap goed over? Heb je de tekst afgestemd op de lezer? Heeft je tekst een duidelijke structuur? Deze vragen helpen je om je tekst doelgericht te maken. Een goede voorbereiding is het halve schrijfwerk, zeg ik maar zo. Dus loop eerst de volgende stappen door voordat je aan je volgende artikel begint en jij twijfelt niet meer aan je tekst.

1. Bepaal je doel

Of je nu een e-mail of een webtekst schrijft, het is altijd belangrijk om voor ogen te houden wat je wilt bereiken. Anders zul je nooit de reactie krijgen die je verwacht. Wil je de lezer met jouw tekst informeren, overtuigen of wil je iets verkopen?

Bij een informatieve tekst schrijf je vooral beschrijvend, bij een overtuigende tekst gebruik je argumenten en bewijs en bij een activerende tekst doe je een onweerstaanbaar aanbod dat aansluit bij het onderwerp. Probeer een helder doel te kiezen en verwerk dit aan het begin van je tekst. Dan hoeft de lezer niet de hele tekst door om te snappen wat jij wilt bereiken.

2. Maak je boodschap duidelijk

Wat wil je precies zeggen met jouw tekst? Draai niet om je boodschap heen. Maak je boodschap zo snel mogelijk duidelijk. En geef voorbeelden voor herkenning. Zorg dat je een duidelijke boodschap centraal stelt.

Als je bijvoorbeeld een tekst over de zuivering van planten schrijft, begin dan niet ineens over het onderhoud van planten. Maak daarvoor weer een aparte tekst. Herhaal je boodschap meerdere keren in de tekst, maar gebruik daarbij andere woorden. Anders komt het wel erg dwingend over.

boodschap tekst

3. Stel de lezer centraal

Wie is jouw lezer en wat wil hij? Zet de voordelen voor hem op een rij. Als je te veel over jouw bedrijf of je product/dienst praat, verliest de lezer zijn interesse. Speel je juist in op de voordelen voor de lezer, wordt de lezer enthousiast. Zoals in dit voorbeeld:

Product centraal:
Onze keukens worden met zorg voor u samengesteld. We hebben professionele mensen in dienst die u helpen de juiste keuken uit te zoeken.

Reactie van de lezer: ‘Duh, logisch!’

Lezer centraal:
Bij ons vindt u een keuken die precies bij u wensen past! Van de kastjes tot aan het blad. Stel uw eigen keuken samen. Onze professionele adviseurs begeleiden u hierbij.

Reactie van de lezer: ‘Ja, dat wil ik!’

Maak ook een inschatting van de lezer. Wat is zijn voorkennis over het onderwerp? En wat is zijn houding ten opzichte van het onderwerp? Hoe meer je je verplaatst in de lezer, des te beter je boodschap aankomt.

4. Zorg voor een duidelijke structuur

Schrijf je een lange tekst, zorg dan voor een goede inleiding, middenstuk en slot. Beantwoord in de inleiding de vragen: wie, wat, waar en wanneer? In het middenstuk kun je de boodschap verder toelichten en het slot gebruik je voor een conclusie of samenvatting. In het slot kun je de boodschap ook nog een keer herhalen.

Ik zei het al eerder, zorg ervoor dat je boodschap zo vroeg mogelijk in de tekst staat. Het liefst in een kop. Om je tekst scanbaar te maken voor de snelle lezer, is het gebruik van koppen ideaal. Zo hoeft je lezer alleen de koppen te lezen om te begrijpen wat je wilt.

Zorg ook voor zoveel mogelijk witruimte. Dit leest veel prettiger dan een lange tekst. In dit blog lees je hoe je goede webteksten schrijft.

 

En nu het echte schrijfwerk!

Je hebt nu de juiste voorbereiding getroffen voor het schrijven van je tekst. Je hebt een helder doel, duidelijke boodschap, je weet wat belangrijk is voor de lezer en je tekst heeft de juiste structuur.

Klaar om te gaan schrijven of toch niet? Vind je het te veel werk en denk je dat iemand anders het beter kan? Dan sta ik natuurlijk met mijn pen (of vingers aan het toetsenbord) in de startblokken.

Laten we samenwerken!

Wil je niet langer wachten om jouw verhaal te vertellen? Neem dan contact met mij op en we plannen een videogesprek in. Vul het contactformulier in of bel me op 0615085264.

Contact samenwerken

15 + 12 =