persoonlijke boodschap header

Hoe maak je je boodschap persoonlijk?

‘Onze teksten zijn zo zakelijk. Ik heb het gevoel dat onze boodschap niet aankomt.’ Dit hoor ik veel van mijn klanten zeggen. Je boodschap is vaak geschreven vanuit de functionele kant van je product of dienst. En je bent geneigd om direct de oplossing te bieden. Maar veel lezers zijn nog niet klaar voor jouw oplossing. Die moet je eerst meenemen in het verhaal. Dat doe je wanneer je een boodschap persoonlijk maakt. Maar hoe doe je dat dan precies?

Schets het probleem

Lees de eerste zin hierboven nog eens. Hierin schets ik een duidelijk probleem van mijn klant. En licht ik de situatie toe. Pas vanaf de 2e alinea duik ik in de oplossingen. Dus breng de problemen van jouw klanten in kaart. Schrijf op basis daarvan je blog, post of maak een video.

Over de video vertel ik je straks meer. Zo’n probleemsituatie kan je goed gebruiken als inhaker. Het geeft namelijk direct herkenning voor de lezer. Hierdoor pak je direct zijn aandacht.

Gebruik persoonlijke voorbeelden

Naast problemen van klanten, kun je ook je eigen persoonlijke situatie als voorbeeld gebruiken. Denk aan uitdagingen of leermomenten in je leven die iets toevoegen aan jouw product of dienst.

Zoals laatst toen ik postte over mijn behoefte om mijn verhaal te delen als zelfstandige ondernemer. Dit kon ik direct omzetten in een tip: deel jouw persoonlijke proces.

persoonlijke boodschap pad

Laat klanten aan het woord

Misschien wel de makkelijkste manier om je boodschap persoonlijk te maken, is je klanten aan het woord laten. Vraag je klanten wat ze vonden van jullie samenwerking. En plaats dit vervolgens in je blog of post. Dit maakt het niet alleen persoonlijk, maar je toont ook direct bewijs over hoe goed jouw product of dienst is.

Je kunt ook klanten in een foto of video laten vertellen over jouw product of dienst. Dit noemen ze ook wel user generated content. Je ziet dit veel gebeuren op Instagram, waarbij bedrijven worden getagd in stories of posts. Doe het wel met mate, want anders komt het te opschepperig over.

Zeg het met beeld

Wat het allerbeste werkt om jouw boodschap persoonlijk te maken, is beeld. Een foto of video waarop je mensen ziet, vertelt een persoonlijk verhaal. Je klanten kunnen zich vaak identificeren met de mensen die in beeld komen. Als je zelf op camera verschijnt, leren ze de persoon achter je bedrijf kennen.

Heb je meer mensen in dienst? Dan kun je ook je personeel in beeld brengen. Mensen houden van mensen. Maar niet iedereen is een geboren fotomodel of voelt zich prettig achter de camera. Hoe je hiermee omgaat vertel ik je, heel toepasselijk, in de video hieronder.

 

Welke aanpak past bij je boodschap?

Bedenk per boodschap hoe je het persoonlijk kunt maken. Bij de ene boodschap werkt het goed als je klanten aan het woord laat en bij een andere boodschap werkt een persoonlijk voorbeeld weer beter. Ik wens je heel veel succes met het maken van persoonlijke content. En lukt het je even niet om de juiste woorden te vinden? Dan ben ik je persoonlijke tekstschrijver!

 

Laten we samenwerken!

Wil je niet langer wachten om jouw verhaal te vertellen? Neem dan contact met mij op en we plannen een videogesprek in. Vul het contactformulier in of bel me op 0615085264.

Contact samenwerken

13 + 9 =