goede webtekst

7 ingrediënten voor een goede webtekst

Je kunt maar een keer een goede indruk maken. Dat geldt ook voor webteksten. Je hebt enorm zitten zwoegen op je teksten. Dan wil je natuurlijk ook dat ze gelezen worden. Of misschien vind je het lastig om zelfs te beginnen. Deze 7 ingrediënten voor een goede webtekst helpen je vast en zeker op weg. En met de bonustip maak je van elke lezer een fan!

 

1. Zet de belangrijkste informatie bovenaan

Veel bezoekers op je website haken snel af. Je wilt dus snel de aandacht trekken van de lezer. Wat is het probleem van je bezoeker en welke oplossing bied je? Dit moet direct blijken uit de eerste alinea of zin op je pagina. Als je wilt dat de lezer iets doet, zet dan ook de oproep bovenaan. Dan hoeft de bezoeker niet te zoeken. Dit kan in de vorm van een knop bovenaan in de header of een knop na de eerste alinea. Dat hangt af van de pagina waarvoor je de tekst schrijft.

 

2. Bepaal zoekwoorden voor je webtekst

Als je een idee hebt waarover je wilt schrijven, doe dan eerst een zoekwoordenonderzoek. Dan weet je welke zoekwoorden populair zijn en welke de minste concurrentie hebben. Dit zijn je zogenoemde focus zoekwoorden. Het kan je ook helpen om een richting voor je tekst te bepalen. Gebruik 1 focus zoekwoord per pagina. Het is aan te raden om dit zoekwoord in je titel en 1e alinea te gebruiken, maar verder niet te vaak in de tekst. Gebruik ook synoniemen of bijpassende woorden. Google is tegenwoordig wel zo slim om te zien of je tekst relevant genoeg is.

 

zoekwoordenonderzoek concurrentie

3. Benoem de voordelen

Een bezoeker op je website heeft vaak een probleem of een vraag. Zorg dat je zowel op de emotie als op het verstand van je bezoeker inspeelt. Dit doe je door de voordelen en eigenschappen te benoemen. Bijvoorbeeld als je planten verkoopt, vertel je dat ze zorgen voor een goed humeur. Je speelt dan in op de emotie. Je kunt ook zeggen dat een plant zorgt voor schone lucht in huis. Dit is een eigenschap, waarop je de plant kan vergelijken met andere planten. Zo speel je weer in op het verstand van je bezoeker. Vergeet ook niet de nadelen te noemen. Hierdoor kom je eerlijk over.

 

4. Gebruik krachtige titels en kopteksten

De titel van je tekst is het eerste wat bezoekers zien en hiermee trek je dus direct de aandacht. Ook zoekmachines hechten hier veel waarde aan. Met een aantrekkelijke kop verleid je mensen om door te lezen. Titels moeten wel overeenstemmen met de inhoud van je artikel. Als je twijfelt over je titel, probeer dan 1 krachtig woord toe te voegen die je titel beter maakt. Dat zijn woorden die direct een bepaald gevoel oproepen. Zoals bewezen, exclusief en aantrekkelijk.

 

5. Vermijd cliché woorden en vaktermen

Schrap zoveel mogelijk cliché woorden. Ze worden te vaak gebruikt, waardoor het mensen niet meer raakt. Denk aan: ‘We hebben kwaliteit hoog in het vaandel’, ‘dynamisch’ en ‘flexibel’. Deze woorden zijn vaak nietszeggend. Vermijd ook vakjargon. Voor jou lijken veel termen vanzelfsprekend, maar voor je doelgroep is het onbekend. Je kunt natuurlijk wel vakjargon gebruiken als je doelgroep de vaktermen kent.

 

clichés

6. Aantrekkelijke opmaak webtekst

Hoe zorg je voor een overzichtelijke webtekst die aantrekkelijk is om te lezen? En ervoor zorgt dat de lezer uiteindelijk actie onderneemt.

  • Gebruik veel witruimte
  • Schrijf korte alinea’s (+/- 100 woorden)
  • Schrijf korte zinnen (+/- 10 woorden)
  • Gebruik een groot lettertype
  • Zorg voor een smal contentvlak  
  • Maak gebruik van opsommingen
  • Wissel af met afbeeldingen en video’s
  • Zorg voor een goed contrast (bijv. zwarte tekst op witte achtergrond)
  • Laat het er op mobiel goed uitzien
  • Laat knoppen en hyperlinks opvallen 

 

7. Zo kort mogelijk, maar wel volledig

Je wilt dat je tekst goed gevonden wordt door zoekmachines. Het advies is om een minimale lengte van 350 woorden aan te houden. Zo kunnen de robots van zoekmachines je tekst het beste beoordelen. Voor blogs kun je een langere tekst aanhouden van minimaal 600 woorden. Maar houd het altijd overzichtelijk met de tips hierboven. Kijk ook eens wat de top tien in Google doet bij je onderwerp. En doe het vooral nog beter.

 

Bonustip:

En vooruit nog een bonustip! Ik kom namelijk nog veel teksten op knoppen tegen als ‘neem contact op’ of ‘lees meer’. Dit zegt echter niets over de daadwerkelijke actie die de lezer onderneemt. Als je wilt dat je lezer op een knop klikt, zorg dan dat je de tekst schrijft vanuit het perspectief van de lezer. Bijvoorbeeld als je mensen helpt groeien met hun bedrijf, kun je de volgende knoptekst gebruiken: ‘Ik wil mijn bedrijf laten groeien.’ De lezer is sneller geneigd om op deze knop te klikken, omdat het een actie is vanuit de lezer zelf.

Ben je er al klaar voor om je eigen webteksten te schrijven? Ik geef toe dat het veel tijd kost om een goede webtekst te schrijven. Heb je deze tijd niet en wil je liever je webteksten laten schrijven? Dan help ik je graag.

Laten we samenwerken!

Heb je een vraag over online content? Samen komen we verder. Zet jij de eerste stap? Dan trakteer ik op heerlijke koffie of thee. Vul het contactformulier in of bel me op 0615085264.
Contact samenwerken

2 + 14 =