zoekwoordenonderzoek

Zoekwoordenonderzoek in 7 simpele stappen

Je hebt een onderwerp bedacht, waarover je graag wilt schrijven. Maar zitten lezers wel te wachten op jouw stuk? Hoe kom je erachter dat je iets schrijft waarnaar mensen daadwerkelijk zoeken in Google? En hoe zorg je ervoor dat jouw artikel bovenaan Google verschijnt? Met dit stappenplan voor zoekwoordenonderzoek kom je niet alleen hoger in Google. Je krijgt ook veel inspiratie voor nieuwe onderwerpen. Volg dus deze eenvoudige 7 stappen schrijf je waardevolle teksten.

 

1. Verzamel short tail zoekwoorden

Je kunt op verschillende manieren zoekwoorden verzamelen. Denk eerst zelf na over het onderwerp. Welke relevante woorden of synoniemen kun je bedenken. Het is handig om te beginnen met zogenoemde short tail zoekwoorden. Dit zijn zoekwoorden die bestaan uit maximaal 2 woorden. Later ga ik in op long tail zoekwoorden. Je kunt ook de Google Ads zoekwoordenplanner raadplegen om zoekwoorden te vinden. Check ook welke zoekwoorden je concurrenten gebruiken. Dit doe je door in de zoekbalk van je browser het volgende in te typen: site:[url website concurrent zonder https:// + onderwerp]. 

zoekwoorden concurrenten

Als je googelt op een zoekwoord vind je onderaan de pagina gerelateerde zoekopdrachten. Voeg deze ook toe aan je verzameling. Tot slot kun je nog allerlei varianten op de zoekwoorden bedenken, zoals enkelvoud/meervoud, andere volgorde, mannelijk/vrouwelijk en synoniemen.

 

2. Zoekvolume in Google Ads

Nu je een lijst van short tail zoekwoorden hebt, kun je het zoekvolume opzoeken. Hiervoor heb je verschillende tools. Zelf gebruik ik altijd Google Ads zoekwoordenplanner.

De zoekwoorden met minimaal 10-100 voeg je toe aan een Excel overzicht. Negeer zoekwoorden met een zoekvolume van 0 niet. Het kan een buitenlandse trend zijn, een uniek concept of een onderliggende vraag van je doelgroep.

 

3. Long tail zoekwoorden

Naast short tail zoekwoorden zijn long tail zoekwoorden steeds belangrijker. Short tail zoekwoorden zijn zoekwoorden van 3 woorden of meer. Zoekvragen worden langer en Google begrijpt steeds beter waarnaar de bezoeker op zoek is. Hoe specifieker je pagina antwoord geeft op de vraag van je doelgroep, des te beter is dit voor je Google ranking.

Voer de zoekwoorden met het meeste zoekvolume in op Keyword Shitter. Kopieer deze zoekwoorden en plak ze in de Google Ads zoekwoordenplanner om het zoekvolume op te zoeken. Herhaal de stappen omschreven onder het vorige kopje ‘Zoekvolume in Google Ads’.

 

4. Concurrentie op zoekwoorden

Nu is het nog handig om te weten hoeveel concurrentie je per zoekwoord hebt. Typ in de zoekbalk van je browser het zoekwoord als volgt: allintitle:[zoekwoord]. Bovenaan zie je nu hoeveel resultaten je zoekwoord oplevert. In onderstaand voorbeeld zijn dat 511 resultaten. Dat betekent dat er 511 pagina’s zijn met dit zoekwoord. Voeg dit getal toe aan het Excel overzicht. Doe dit alleen voor de meest relevante zoekwoorden met een zoekvolume van 100 of meer. 

zoekwoordenonderzoek concurrentie

5. Zoekwoorden kiezen

Je bent er bijna! Het is tijd om een selectie te maken. Per pagina gebruik je namelijk 1 focus zoekwoord. Kies als focus zoekwoord idealiter het woord met het meeste zoekvolume en de minste concurrentie. Ben je lokaal of regionaal werkzaam? Dan heb je vaak minder concurrentie door bijvoorbeeld een stad aan je zoekwoord toe te voegen. Als je twijfelt tussen twee zoekwoorden, check dan Google Trends. Hier kun je zoekwoorden met elkaar vergelijken en zo de meestgezochte kiezen.

Neem de belangrijkste zoekwoorden zoveel mogelijk in het menu van je website op. Bij meer dan 100 zoekopdrachten per maand verdient een zoekwoord een eigen pagina. Bij minder dan 100 zoekopdrachten per maand kun je het woord op een relevante pagina enkele keren noemen. Wanneer verdient een zoekwoord altijd een eigen pagina?

  • Afwijkende zoekintentie
  • Hoog rendement
  • Logica websitestructuur
  • Kleine markt

 

6. Zoekwoorden verwerken

Hoe kan je de focus zoekwoorden het beste verwerken in je website of blog? Per pagina heb je nu 1 focus zoekwoord en enkele relevante zoekwoorden of synoniemen.

Verwerk het focus zoekwoord in ieder geval in:

  • de titel
  • de eerste alinea
  • 1 of 2 tussenkopjes
  • meta titel en meta description
  • de alt tekst van de afbeelding

Gebruik het focus zoekwoord niet te vaak. Dat merkt Google en ziet dit als spam. Als je merkt dat je teveel het focus zoekwoord gebruikt, kun je het vervangen door een synoniem. Relevante zoekwoorden kun je ook verwerken in de tekst. Als je werkt met WordPress dan geeft de Yoast plugin suggesties voor verbetering.

 

7. Ranking zoekwoorden

Hoe weet je of je in Google gevonden wordt op de door jouw gekozen zoekwoorden? Om je positie per zoekwoord te bekijken kun je het zoekwoord in Google intypen of een tool gebruiken zoals Google Search Console. Hierin zie je een overzicht van alle zoekwoorden waarop je webpagina’s worden gevonden en welke positie deze pagina’s hebben in Google.

Hoe hoger je positie in Google, des te beter natuurlijk. Het liefste wil je op de eerste pagina van Google staan. Blijft je positie te laag, kijk dan wat je concurrenten doen en doe het beter. Een SEO-specialist kan je hiermee op weg helpen.

Er zijn nog meer factoren, die ervoor zorgen dat je hoger komt in Google. Maar content is wel een heel belangrijk element. Wil je graag advies hoe je content het beste kan inzetten voor je bedrijf? Met een team van online specialisten zorgen we voor maximale online zichtbaarheid. We vertalen jouw verhaal naar unieke content voor je website en social media.

Laten we samenwerken!

Heb je een vraag over online content? Samen komen we verder. Zet jij de eerste stap? Dan trakteer ik op heerlijke koffie of thee. Vul het contactformulier in of bel me op 0615085264.
Contact samenwerken

2 + 11 =