contentstrategie schaken

5 voordelen van een online contentstrategie

Volg je vaak je gevoel bij het maken van content? Daar is niets mee. Als je alleen maar je gevoel volgt zonder heldere strategie, dan mis je de rode draad in het verhaal. Een strategie geeft naast houvast, veel inspiratie. Ik liet me inspireren door het boek ‘Het wat en hoe van contentstrategie van John Verhoeven. En nu wil ik je graag vertellen waarom zijn contentstrategie model zo goed werkt. Daarom heb ik 5 voordelen op een rijtje gezet, maar eerst kijken we naar de definitie van een contentstrategie.

Wat is een contentstrategie?

John Verhoeven omschrijft een contentstrategie als volgt: ‘Contentstrategie is het gestructureerde proces van het bedenken, creëren en distribueren van content die jouw missie ondersteunt en waarmee afgebakende doelgroepen hun voordeel kunnen doen. Met een contentstrategie vertaal je je missie en doelstellingen naar content. Hiermee geef je richting aan je contentmarketingplan. Een contentstrategie is de brug tussen je organisatie en de wereld.’ Je zet hiermee dus een stevige basis neer voor je content op allerlei media.

Stip op de horizon

Een van de fijnste dingen van een contentstrategie vind ik dat je eenmalig tijd investeert in een goede basis. Je kunt hiermee zeker het komende jaar vooruit of zolang er niets verandert in je organisatie. Zodra je nieuwe producten of diensten ontwikkelt, is het belangrijk om je strategie bij te stellen. Je hebt die stip op de horizon gezet en de weg ernaartoe kan veranderen.

contentstrategie stip op de horizon

Brede kijk door contentstrategie model

Met een contentstrategie breng je eenmalig je missie en doelgroepen in kaart. Vanuit deze basis werk je verder met het contentstrategie model, opgesplitst in drie dimensies: oplossingen (je producten en/of diensten), behoeften (van je doelgroep) en vragen (vanuit de samenleving). Door deze drie dimensies uit te werken, krijg je een bredere blik op je content.

Inspiratie voor onderwerpen

Nadat je de drie dimensies hebt ingevuld, bekijk je welke thema’s er spelen in je organisatie. Over welke onderwerpen schrijf je bijvoorbeeld al? Kun je deze categoriseren in bepaalde thema’s of zijn er nieuwe thema’s te bedenken? Deze thema’s koppel je vervolgens aan de drie dimensies. Zo ontstaan er veel onderwerpen waarover je content kan maken.

contentstrategie ideeën

 

Tijdwinst met contentkalender

Hoe maak je al die inspiratie nu overzichtelijk? Verzamel alle onderwerpen in een contentkalender. Voor mij werkt het prettig om een of twee maanden vooruit te plannen. Zodat ik op tijd aan een onderwerp begin.

Als je content vooruit inplant, scheelt dit ook veel tijd. Je hoeft niet iedere week te bedenken wat je de week erop wilt plaatsen. Afhankelijk van het onderwerp kun je ook al veel content vooraf maken en klaarzetten voor publicatie.

Spontane ideeën niet meer welkom?

Als alles al vast ligt, voelt het misschien alsof er geen ruimte meer is voor plotselinge inspiratie. Dat is absoluut niet het geval. Bij ieder idee kun je je nu wel afvragen of dit idee bij de thema’s van je organisatie passen. Dit komt de kwaliteit van je content juist ten goede.

En dan nu aan de slag!

Heb je al zin om met je online contentstrategie aan de slag te gaan of deze verder aan te scherpen? Ik beloof je dat het heel leuk en inspirerend is!

Heb je hulp nodig bij het opzetten van je online contentstrategie of het maken van online content? Ik help je graag om vanuit een goede basis unieke content te maken op een effectieve manier.

Laten we samenwerken!

Heb je een vraag over online content? Samen komen we verder. Zet jij de eerste stap? Dan trakteer ik op heerlijke koffie of thee. Vul het contactformulier in of bel me op 0615085264.
Contact samenwerken

12 + 8 =